Test Minn Kota

Test Minn Kota “Vector 3x bow-mount 55lb”

Bijna iedere visboot is tegenwoordig uitgerust met een elektromotor. In veel gevallen is deze gemonteerd op de spiegel van de boot. De laatste tijd zie je op het water steeds meer boten uitgerust met een tweede elektromotor op de boeg van de boot.

In veel gevallen wordt deze boegmotor ingezet tijdens het snoekbaarzen, wanneer vanwege de wind het backtrollen een probleem wordt. Door de vlakke achterkant van een boot beginnen onschuldige golven al snel heel irritant te worden en spetter je achterin helemaal nat. Door de boot met de boeg in de golven te leggen is dit probleem opgelost. De besturing van deze motoren geschiedt meestal d.m.v. een voetpedaal of sinds enige tijd met de optionele draadloze afstandsbesturing.


“Steeds vaker een tweede motor op de boeg van de boot”

Ik heb zelf, tot nu toe, nooit de behoefte aan een boegmotor gehad. Het grootste gedeelte van mijn visdagen breng ik door met jerken of vliegvissen op snoek. Ik sta dan op de achterbank van mijn boot en bestuur de elektromotor met mijn been. Ik hoef dan alleen mijn hand te gebruiken om de snelheid af en toe bij te stellen. Op deze manier kan me volledig op het vissen focussen. Op deze manier vissen is niet eenvoudig als de boot moet worden bestuurd met een voetpedaal welke al helemaal niet is gemaakt om staand te bedienen.
Zeker niet als de boot dan ook nog flink op de golven te keer gaat.

Toch is in sommige gevallen de bovenstaande manier van vissen niet de beste. Als ik bijvoorbeeld een euro zou krijgen voor iedere keer dat mijn vliegenlijn om de fishfinder, hengelsteun, stuurknuppel en tot slotte de stoel gewikkeld zat was ik nu rijk. Rijk genoeg om de psychiater te betalen die me van mijn hierdoor opgelopen zenuwtik af kan helpen. Gek word je er af en toe van. Tijdens deze zenuwslopende momenten staat voor in de boot – op het casting platform! – mijn vismaat onverstoord door te vissen en hij vraagt zo af en toe of alles goed met me gaat. Nog erger is het als je alleen met de boot gaat vissen, dan sta je achterin te stuntelen en is de beste plek in de boot onbezet.


“De motor laat zich uitstekend bedienen”

Alweer enkele maanden geleden hebben we voor T.F. de Minn Kota Vector getest en toen ik hiermee bezig was zag ik dat deze Vector ook leverbaar is met boegmontage. Dit leek me een goede oplossing voor het bovenstaande probleem. Dus hebben we deze motor op de boeg geschroefd en eens flink aan de tand gevoeld.

De motor werkt met hetzelfde 3X principe als de Vector uit de eerdere test. U kunt deze test nalezen op T.F. Het grote verschil is dat de motor nu op de boeg van de boot gemonteerd is. De schacht van de motor is lekker lang. Je kunt hem zo afstellen dat je staand de motor kunt bedienen. Echt een ideale manier om werpend te vissen. Je staat lekker ruim en er zijn weinig obstakels. Wat tevens direct opvalt als je met deze motor aan de slag gaat is dat hij veel minder vermogen nodig heeft om de boot te verplaatsen. Nu valt pas op dat backtrollen erg onlogisch is en dat het erg veel energie kost om de vlakke achterkant van de boot tegen de wind en golven in te trekken. Hierdoor vaar je met de boegmotor veel langer op één accu, ik schat tot zo’n 30% langer. De boot reageert ook veel sneller op correcties en laat zich perfect sturen. De motor is natuurlijk niet alleen geschikt om werpend te vissen, ook verticalen gaat perfect. Als je in de punt van de boot zit laat de motor zich uitstekend bedienen. Met de mogelijkheid om de bedieningshendel ver uit te schuiven is er voor ieder boot een juiste positie te vinden.

Tijdens de eerste test was het nagenoeg windstil, heerlijk weer om te vliegvissen. De motor in het water, standje één en binnen enkele seconden had ik genoeg snelheid om een dieplopende plug te trollen. Tot mijn verbazing was de motor uitgerust met een standenschakelaar met 5 standen. Je past je snel aan en door de motor steeds uit te zetten was er goed te vissen, maar ideaal is het niet. De daaropvolgende keer waaide het flink en was er beter met de standenschakelaar te werken, standje twee trok de boot met precies de juiste snelheid langs de stekken.

Toch heb ik maar even met Ron van Wijk, van Baron Marine, gebeld en gevraagd waarom de motor was voorzien van een standenschakelaar. Hij melde dat de 55lb 12Volt uitvoering inderdaad een standen schakelaar heeft. Waarom was hem ook niet helemaal duidelijk. Ron belde even later terug dat hij toch een 55 lb motor met maximizer – een variabele snelheidsregelaar – klaar had staan om te testen. Ook maar even proberen.


“Ook maar even proberen…”

Toen ik de motor ging ophalen viel er direct iets op, en wel! De kleur, deze was niet zoals ik gewend ben zwart maar de motor was wit. Ron vertelde mij dat het een speciale zoutwater uitvoering betrof genaamd Riptide en dat de vraag naar deze uitvoering snel toenam. Volgens Ron was dit te wijten aan het toegenomen aantal roofvissers dat zich de afgelopen jaren op de zeebaars, fint, geep etc heeft gestort. De standaard elektromotor is eigenlijk niet geschikt voor het zoute water en met name de elektronica is niet voldoende afgeschermd. Nagenoeg alle door Minn Kota gevoerde modellen zijn in deze zoutwater uitvoering te verkrijgen.

Navolgend de voornaamste verschillen;

  • De witte lak bestaat uit een speciale poedercoating die de onderliggende
    materialen 100% tegen het zoute water beschermd.
  • De motor is voorzien van een anode. Deze anode zorgt ervoor dat er geen ‘galvanische erosie’ ontstaat. Of in gewoon Nederlands “hij voorkomt dat de metalen delen van de motor wordt aangevreten”.
  • Alle gebruikte schroeven en moeren zijn van RVS
  • Het moederboard (printplaat), is extra gesealed zodat het zout water de elektronica niet kan beschadigen.


”Uiterst degelijke uitvoering van hoge kwaliteit”

Wilt u dus in de toekomst uw geluk af en toe op zee beproeven, is het zeker het overwegen waard om u eens iets meer in de Riptide motoren te verdiepen.

Het is misschien wat onnodig om de kwaliteit van de geteste motoren verder te belichten, deze is van dezelfde hoge standaard als de Vector motoren van Minn Kota uit de eerste test.

Technische gegevens: Minn Kota vector 3x bow-mount

Montage: boeg    
Vermogens: 55 LB 12 Volt 5 standen schakelaar
  65 LB 24 Volt maximizer
  101 LB 36 Volt maximizer
  74 LB 24 Volt maximizer
Schachtlengte: 52″    
Batterij-indicator: ja    

Technische gegevens: Minn Kota vector 3x bow-mount Riptide (zoutwater uitvoering)

Montage: boeg    
Vermogens: 55 LB 12 Volt maximizer
  65 LB 24 Volt maximizer
  101 LB 36 Volt maximizer
  74 LB 24 Volt maximizer
Schachtlengte: 52″    
Batterij-indicator: ja    

Test de Vector 3x bow-mount Riptide zelf!!!

Total Fishing vindt deze motor een echte aanrader en een aanvulling op het huidige pakket elektromotoren. Maar wij stellen u in de mogelijkheid om zelf een oordeel te vellen. Op de snoekstreamerdagzaterdag 25 september 2004 bij Peeters hengelsport kunt u de motor zelf testen. Één van de boten is met deze motor uitgerust.

U bent dus van harte welkom om de motor zelf een predikaat te geven. Van ons krijgt de motor in ieder geval het predikaat uitstekend!!!

Reacties uitgeschakeld voor Test Minn Kota

Comments are closed.